• Tien miljoen chocolade letters gaan in december over de toonbank.

    Martinez

Een feest van chocolade bij Martinez

ALPHEN Waar het idee van de sinterklaasletter exact vandaan komt, dat is niet bekend. Maar dat december dé maand van het jaar is waarop we elkaar verrassen met een letter van chocola, dat is wel duidelijk. Maar liefst ruim tien miljoen stuks gaan er in de laatste maand van het jaar over de toonbank, in diverse smaken zoals melk, puur, wit of hazelnootpraline en in diverse maten.

Bij Martinez Chocolatier in Amstelveen kunnen ze er over meepraten, want daar worden al veel jaren vanaf eind oktober de eerste chocoladeletters verkocht en die verkoop gaat door tot ver na Sinterklaas. ,,Dan gaan hier letterbrokken per kilo de deur uit", aldus Maria Feenstra die al van jongs af aan opgroeide tussen de chocola, bestemd voor feestelijke momenten.

Zij behoort tot de derde generatie die allerlei chocoladeproducten verkoopt nadat opa Wim in de jaren '50 van de vorige eeuw de winkel begon met zijn vrouw Tiny aan de Bos en Lommerweg in Amsterdam. Hier werd de basis gelegd voor een familiebedrijf waarin hard werken en toewijding belangrijke pijlers zijn. ,,En goede smaak", aldus Maria, ,,waardoor onze chocolade producten al ruim 60 jaar smaken zoals ze smaken. Gewoon heel erg lekker. En mede daarom is het ook zo'n feest om het te verkopen."

Dat was vanaf 1959 in een woon- en winkelpand in Amstelveen, waarna niet veel later op Plein 60 (ook in Amstelveen) een nieuwe winkel werd geopend. Het gezin Stam bestaat uit zeven dochters en één zoon die allemaal meehelpen in de winkels en de productie van Martinez Chocolade. Martinez is een verwijzing naar zoon Martin en zussen.

De groei stond niet stil. In 1979 opende Martinez Chocolade haar eerste bedrijfspand op het industrieterrein in Legmeer. In 1982 verhuisde de productie naar een nieuw bedrijfspand. Op dit moment beslaat de productielocatie een kleine 10.000 vierkante meter. Daar worden alle chocoladeproducten gemaakt die via vier franchise-winkels (in Amstelveen, Aalsmeer, Alphen aan den Rijn en Valkenswaard) en in het binnen- en buitenland worden verkocht en waarbij ingespeeld wordt op de tijd van het jaar. Want elke periode heeft zijn specialiteiten. Klanten weten dat, weet Maria die al weer bijna twee jaar de winkel, samen met haar moeder, runt aan de Rembrandtweg, vlak bij het stadshart van Amstelveen. ,,We passen de inrichting van de winkels steeds aan aan de tijd van het jaar. Staat nu Sinterklaas centraal, straks vind je in de winkel heel veel chocoladeproducten die te maken hebben met het kerstfeest. En dan is er altijd nog het 'gewone' chocolaatje dat met evenveel zorg en toewijding gemaakt wordt", aldus Maria.

,,Naast de vertrouwde producten zijn er jaarlijks wel een paar nieuwe figuren. Klanten zijn daar altijd wel positief over en dat inspireert ons weer om te blijven vernieuwen. Al betekent dat nog niet dat we zomaar een nieuwe smaak kunnen toevoegen. Dat heeft alles te maken met het productieproces en de grote aantallen waarmee Martinez Chocolade werkt." Vervolgens: ,,En met de vertrouwde smaak die men van Martinez Chocolade gewend is. Die is heel specifiek. Zeg maar uniek." Dat heeft vooral te maken met de gebruikte ingrediënten, in combinatie met het productieproces. Daar mag ze niets over zeggen.