• De vier kunstenaressen hebben een verrassende expositie ingericht in het Reghthuys.

    Rob Joore

Textiel kent veel gezichten

Mei-expositie in Reghthuys

José Vlug

NIEUWKOOP Vier kunstenaressen hebben de komende weken met hun bijzonder fraaie kunstvormen in textiel de expositieruimte van het Reghthuys in bezit genomen. Het is een verrassende expositie geworden door een grote verscheidenheid van materiaalgebruik en vormgeving, die uitnodigen om ons eigen verhaal te maken.

DOEKEN Willy Doreleijers noemt haar werk 'textiele doeken': abstract realistische schilderijen, opgebouwd uit vijf verschillende lagen textiel met als basis batik, transfer dye en stiksels. Ze doet alles met de naaimachine en creëert hiermee een lijnenspel waarin je steeds andere vormen denkt te herkennen. In een doek dat aanvankelijk associaties met een landkaart oproept, ontdek je even later mensfiguren. Doreleijers noemt dat 'het trigger moment': het moment waarop je je als toeschouwer afvraagt: 'Wat zie ik eigenlijk?' Dat gebeurt ook bij 'Colourful people', een doek met een subtiele glans door de verwerking van organza in de bovenlaag en een druktechniek met stippen om extra accenten aan te brengen.

STEMPEL Jannie Visscher laat zich inspireren door het materiaal, een combinatie van textiel- en papier, waarin zij abstracte- en autobiografische elementen met elkaar verbindt. Zo vind je in haar werk foto's en krantenartikelen terug, maar ook een stempel uit haar paspoort, Zij componeert met borduur- en stempeltechniek, applicatie en schrift. ,,Ik ben altijd gefascineerd door karakters en letters, ook al weet ik niet wat er staat." Dat geldt ook voor de door haarzelf ontworpen karaktertekens die zij gebruikt in het thema 'Japan': abstracte werken in ecru, zwart en rood. ,,Ik ben er zelf nooit geweest, maar de karakters vind ik zo mooi en van daaruit ben ik mijn eigen 'Japanse' karakters gaan ontwerpen."

COLLAGES In de textielcollages van Jet Overweel staan 'mensfiguren en natuur' centraal. Zij gebruikt meestal pure zijde, omdat het zo diep van kleur is. Haar werk spettert dan ook van de wand en dat komt niet alleen door de kleuren, maar ook door de glans van zijde en voile ('dat is zo mooi transparant') en de accenten in glimmende folie. ,,Er komt geen lijm aan te pas, maar ik zet alles netjes vast met een draadje, zo dun als mijn haar." Dikker draad zorgt voor accentuerende lijnen in haar werk. Als ik met een nieuw werk begin heb ik soms iets in mijn hoofd, maar dan komt er al werkend iets heel anders uit. Haar kunstwerken zijn zowel in klein als groot formaat.

VILT Marian Kastelein is steeds op zoek naar nieuwe toepassingen en vormen. Voor haar driedimensionale werk gebruikt zij vilt, vooral in natureltinten: ,,die vind ik prachtig". Zij weet daar spannende creaties mee te maken, vaak in combinatie met ander materiaal zoals de dunne houtjes bij de 'paalwoningen. 'Het werk ontstaat onder mijn handen. Bij het vastnaaien van de laatste cirkel van het object 'Circle' ontstond vanzelf een draaiing, waardoor ik zelf verrast werd. De vorm is er soms eerder dan het woord. Eén van de 'Lichtpuntjes' springt eruit in een warme oranjerode kleur, afkomstig van de meekrap, een plant waarvan je alleen de wortel gebruikt. Kastelein heeft een heel project gemaakt van verftechniek met plantaardige verf.

KUNSTROUTE Tijdens de Kunstroute in het Pinksterweekeinde (zaterdag 19, zondag 20 en maandag 21 mei) zijn er bijzondere openingstijden voor de expositie in het Nieuwkoopse Reghthuys: van 11.00 tot 17.00 uur. Voor het weekeinde van 26 en 27 mei gelden de gewone openingstijden: zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur en zondag van 13.00 tot 16.00 uur.