• Annelied van Dijk (links) en Constance Happee exposeren deze maand hun werk in het Reghthuys.

    Iris Versteeg

Stoere en sierlijke kunst in Reghthuys

NIEUWKOOP De deur van het Reghthuys in Nieuwkoop staat vrijdag 13 april uitnodigend open, maar bezoekers moeten nog een dagje wachten. Vandaag zijn de twee kunstenaars, Constance Happee en Annelied van Dijk, hun expositie aan het inrichten en dat is een kwestie van intensief samenwerken. Een kunstwerk moet niet alleen een plek in de ruimte krijgen waar het goed tot zijn recht komt, maar ook harmoniëren met de andere objecten. Een kunstenaarsoog is kritisch en er wordt dan ook veel geschoven, maar het eindresultaat is dan ook prachtig en iedereen is tevreden.

José Vlug

Constance Happee (Eersel) tekende en aquarelleerde altijd al als hobby, maar pas na haar werkzame leven ging zij een opleiding volgen aan de Academie voor Schone Kunsten in het Belgische Arendonk, waar zij zich specialiseerde in het schilderen in acryl en gemengde technieken. 'Ik houd van zoeken en experimenteren en verwerk zand, stukken roest en allerlei andere materialen. Ik werk graag op groot formaat panelen of doeken.' In 't Reghthuys exposeert Happee enkele abstracte werken, maar het hoofdthema van haar schilderijen is: vrouwen, bijou's en hoofdtooien. ,,Ik heb ze geschilderd in kleuren die zijn beïnvloed door mijn verblijf in Afrika, waar ik vijf jaar heb gewoond. Warme, Afrikaanse tinten en goud. Veel blingbling, want daar houd ik van." Ze laat zien hoe zij haar schilderijen in verschillende lagen heeft opgebouwd, waardoor de verschillende tinten door de bovenlaag schemeren. Haar werk wordt omschreven als lyrisch abstract, een manier van schilderen waar een verhaal of gedachte achter zit.

Annelied van Dijk (Amsterdam), dochter van een smid, was aanvankelijk niet zo geboeid door het werk van haar vader, Pas rond haar 30e, toen zij in Amsterdam ging wonen en een tafel voor zichzelf maakte in de smederij van haar vader, sloeg de vonk over. ,,Heerlijk, dat smeden, hier ga ik mee verder", besloot zij, haalde als één van de eerste vrouwelijke smeden haar vakdiploma van het Gilde van Kunstsmeden en heeft nu haar eigen atelier in Huizen, waar zij workshops en cursussen geeft. Haar bedrijf heet 'De Dochter van de Smid'. ,,Het werken met ijzer, de combinatie van vuur, aarde, lucht en water, geeft mij een heerlijk gevoel. Tijdens het smeden ben ik altijd op zoek naar dingen die eigenlijk niet kunnen, zoals het maken van gekke verbindingen die wel in hout bestaan, maar niet in ijzer." Het resultaat van haar passie en creativiteit is te zien in 't Reghthuys: stoere schalen met klinknagels of ritssluiting, maar ook staande objecten.

Constance Happee is het voor het eerst in Nieuwkoop en lyrisch over het weidse polderlandschap. ,,Al dat water en zoveel vogels! We zagen een broedende zwaan vlak naast het fietspad."

Annelied van Dijk kende Nieuwkoop al: in 2006 was zij hier om samen met collega's van het Gilde van Kunstsmeden een kunstwerk te maken.

De expositie is vrij toegankelijk en te zien tijdens het weekend van 21 en 28 april en van 28 en 29 april. Op zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur en op zondag van 13.00 tot 16.00 uur.